ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ 2024-2025
Δευτέρα, 16 Σεπτεμβρίου 2024
Ανακοινώθηκαν τα νέα Εκπαιδευτικά Προγράμματα για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ 2024-2025
για την Πρωτοβάθμια και την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Α) Μία βόλτα στην ΟΑΚ.
Το παρόν Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα είναι μία περιήγηση στους χώρους της ΟΑΚ, μέσα από οπτικοακουστικό υλικό, αλλά και διά ζώσης ξενάγηση. Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές, θα ενημερωθούν για τη ζωή και το έργο της ΟΑΚ, για τις πολυποίκιλες δράσεις του Ιδρύματος, και, τέλος, για το μεγάλο γεγονός που διεξήχθη στην ΟΑΚ, την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθοδόξου Εκκλησίας (2016). Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα απευθύνεται σε όλες τις σχολικές Τάξεις του Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου και είναι γεμάτο εμπειρίες, δίδοντας νόημα στην προσφορά μας απέναντι στον συνάνθρωπο.
Υπεύθυνοι: Ιωάννης Μουντογιαννάκης / Ζωή Τσιάμη.
Διάρκεια: 45 λεπτά.
Β) Δομήνικος Θεοτοκόπουλος: ο Ζωγράφος του Θεού.
O Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, γνωστός με το προσωνύμιο “El Greco”, κατέκτησε τον κόσμο με τα έργα του, μέσα από τα οποία αναζητούσε τον Θεό. Οι μαθητές, ενημερώνονται για τη ζωή και το έργο του Κρητικού Ζωγράφου, μέσα από οπτικοακουστικό υλικό, και στη συνέχεια ξεναγούνται στους πίνακες, πιστά αντίγραφα, της κινηματογραφικής ταινίας του Γιάννη Σμαραγδή “El Greco”, τα οποία φυλάσσονται στους χώρους της ΟΑΚ. Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα απευθύνεται σε όλες τις σχολικές Τάξεις του Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου και είναι γεμάτο χρώματα, που μπορούν να «χρωματίσουν» τη ζωή των μαθητών.
Υπεύθυνοι: Ζωή Τσιάμη / Γιώργος Φαλλαγγάρης.
Διάρκεια: 45 λεπτά.
Γ) Επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη μας.
Το παρόν Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα έχει ως στόχο οι μαθητές να ξεναγηθούν στη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος και να ενημερωθούν σχετικά με Τη λειτουργία μίας βιβλιοθήκης και τι ακριβώς κάνει ένας βιβλιοθηκονόμος. Τέλος, οι μαθητές θα παίξουν το επιτραπέζιο παιχνίδι «ΕΧΟΥΜΕ ΣΤΟΧΟΥΣ», το οποίο συμβάλλει στην κατανόηση των στόχων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, το πώς αυτοί επηρεάζουν τη ζωή μας και τι μπορούμε να κάνουμε κάθε μέρα για να πετύχουμε τους 17 στόχους μέχρι το 2030. Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα απευθύνεται στις σχολικές Τάξεις Δημοτικού.
Υπεύθυνος: Ιωάννης Μουντογιαννάκης.
Διάρκεια: 45 λεπτά.
Δ) Προστατεύοντας και Δημιουργώντας… (σ)τον κόσμο.
Το θέμα της Προστασίας του Φυσικού Περιβάλλοντος είναι εξέχουσας σημασίας για το μέλλον της ανθρωπότητας. Το οικολογικό πρόβλημα, όπως και κάθε άλλο πρόβλημα του ανθρώπου, οφείλει να αντιμετωπισθεί στη ρίζα του, η οποία δεν είναι άλλη από μία διαστρεβλωμένη συμπεριφορά του ιδίου απέναντι στο Φυσικό Περιβάλλον. Για να μπορέσει να αντιμετωπισθεί το μεγάλο πρόβλημα της κλιματικής κρίσης και της καταστροφής του φυσικού κόσμου πρέπει να αντικρίσουμε τον κόσμο ως «δώρο Θεού» προς τον άνθρωπο. Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να ενημερωθούν για τις σύγχρονες οικολογικές προκλήσεις, να συζητήσουν για καλές περιβαλλοντικές πρακτικές, να περιηγηθούν σε οικολογικές γωνιές στην ΟΑΚ και να απολαύσουν τα καλντερίμια του Ιδρύματος αναζητώντας τη σημασία του σεβασμού στην Κτίση στην πράξη. Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα απευθύνεται στις σχολικές Τάξεις του Λυκείου.
Υπεύθυνοι: Αντώνης Καλογεράκης / Κωνσταντίνος Ζορμπάς.
Διάρκεια: 45 λεπτά.
Ε) Παιδικές φωνές στον χρόνο…
Ατομικές και Συλλογικές Ιστορίες Μνήμης.
Βασικός σκοπός του Προγράμματος είναι η γνώση και η κατανόηση των ιστορικών γεγονότων όπως του Ολοκαυτώματος των Εβραίων, της Γενοκτονίας-Ολοκαύτωμα των Ρομά ή της Γενοκτονίας των Μικρασιατών και των Ποντίων, η αναγνώριση των μακροχρόνιων προκαταλήψεων που οδηγούν σε συστηματικούς αποκλεισμούς καθώς και η σύνδεση όλων αυτών με τη σύγχρονη πραγματικότητα και τις προκλήσεις που οι μαθητές/τριες καλούνται να διαχειριστούν.
Τα παιδιά θα προσεγγίσουν βιωματικά την αφήγηση της ζωής και των βιωμάτων της παιδικής ηλικίας ενός τυχαίου επιζώντος των εποχών εκείνων, ακούγοντας αρχικά την ιστορία του και στην συνέχεια, γράφοντας ένα γράμμα προς τον άνθρωπο αυτόν. Στο πλαίσιο της γραφής, τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να μοιραστούν τις σκέψεις τους ανταλλάσσοντας τα γράμματά τους και συζητώντας για τα συναισθήματά τους.
Το Πρόγραμμα επικεντρώνεται στις κοινότητες των Χανίων και της Λάρισας και υπάρχει και η προοπτική συνεργασίας των τοπικών σχολείων από τις παραπάνω πόλεις, στο πλαίσιο ενός ανθρωπολογικού και πολιτιστικού διαλόγου.
Κοινό (στόχος): μαθητές των τελευταίων τάξεων της Πρωτοβάθμιας και των πρώτων της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Σκοπός: Να κατανοήσουν οι συμμετέχοντες την ιστορία των ελληνικών γενοκτονιών, ειδικά στις περιοχές της Λάρισας και της Κρήτης, και να ευαισθητοποιηθούν για τα δεινά των μειονοτικών ομάδων.
Οργάνωση προγράμματος: Σουλτάνα Αβέλλα (Θεολόγος/Εκπαιδευτικός), Ζωή Τσιάμη (Ιστορικός)
Υπεύθυνοι προγράμματος Ακαδημίας: Ζωή Τσιάμη, Κωνσταντίνος Ζορμπάς
Διάρκεια: 60 λεπτά.
ΣΤ) Βυζαντινή Εικόνα: Αναλύοντας τον συμβολισμό των αντικειμένων τα οποία κρατάνε οι Άγιοι στις Βυζαντινές Εικόνες.
Η Βυζαντινή Αγιογραφία ιστορεί τις ζωές των Αγίων. Οι Άγιοι μέσα από την αφήγηση του βίου τους, εικονίζονται να κρατούν πολλά και διαφορετικά αντικείμενα, τα οποία ο θεατής αναγνωρίζει μαζί με τα βασικά χαρακτηριστικά τους, την εκάστοτε μορφή. Οι μαθητές θα γνωρίσουν τι συμβολίζουν τα αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν οι Άγιοι στον πνευματικό αγώνα της Σωτηρίας τους και στη συνέχεια θα σχεδιάσουν υπό την καθοδήγηση της υπεύθυνης του Εργαστηρίου Αγιογραφίας την μορφή ενός Αγίου.
Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα, απευθύνεται σε όλες τις σχολικές Τάξεις του Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου και είναι γεμάτο εμπειρίες και γνώση.
Οι μαθητές θα πρέπει να έχουν μαζί τους: Χαρτί Α3, μολύβι και γόμμα.
Υπεύθυνοι: Κωνσταντίνα Στεφανάκη (Εργαστήρι Αγιογραφίας της ΟΑΚ) / Κωνσταντίνος Ζορμπάς.
Διάρκεια: 1 ώρα και 20 λεπτά.
Ζ) Τραγουδώντας μαθαίνω για την Φύση. Μαθαίνοντας τραγουδώ για την Φύση.
Η δράση υλοποιείται με επιχορήγηση και υπο την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού στο πλαίσιο του Προγράμματος για δράσεις Μουσείων Συλλογών Νεότερου Πολιτισμού 2024. Πρόκειται για μία μουσειακή δράση, η οποία εκτείνεται τόσο εντός του Μουσείου, όσο και στο ευρύτερο εξωτερικό περιβάλλοντα χώρο της Ακαδημίας, ο οποίος αποτελεί φυσική προέκταση του ίδιου του Μουσείου - με τα πέτρινα καλντερίμια, τον βοτανόκηπο και τα λουλούδια.
Η δράση προωθεί την ενεργή συμμετοχή όλων των παιδιών, αλλά και ειδικών ομάδων. Σημαντικούς παράγοντες του προτεινόμενου εκπαιδευτικού προγράμματος αποτελεί η χρήση διαφόρων Τεχνών, όπως η μουσική, ο χορός, η αφήγηση παραμυθιών και εικαστικές τέχνες για την καλύτερη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των παιδιών σχετικά με την χλωρίδα του τόπου τους. Σκαρφιζόμαστε στιχάκια, περπατάμε στα πέτρινα καλντερίμια της περιοχής, αφηγούμαστε παραμύθια των προγόνων μας και στήνουμε γλέντι ανθοστόλιστο και μυρωδάτο.
Υπεύθυνος: Δημήτρης Κολλίντζας (βλ. περισσότερα στο φυλλάδιο).
Διάρκεια: 60 λεπτά.
Η) Ορθόδοξη Χριστιανική Νηστεία: μία παράδοση αιώνων που σέβεται το Φυσικό Περιβάλλον και τον Άνθρωπο.
Η Ορθόδοξη Χριστιανική Νηστεία έχει όλα τα χαρακτηριστικά της Μεσογειακής Διατροφής που θεωρείται παγκοσμίως ως η καλύτερη διατροφική συνήθεια. Πέρα όμως από τα οφέλη στη σωματική υγεία του ανθρώπου, που σε γενικές γραμμές είναι γνωστά, η Νηστεία έχει τεράστια οφέλη και στο περιβάλλον και στον ψυχισμό του ανθρώπου.
Στόχοι του Προγράμματος είναι:
- Να εξοικειωθούν τα παιδιά με την Κρητική παραδοσιακή διατροφή και τη σχέση της με την Ορθόδοξη Νηστεία,
- Να πληροφορηθούν για τις διατροφικές συνήθειες των περασμένων γενεών, τότε που δεν υπήρχαν τα συσκευασμένα τρόφιμα ή τα γρήγορα φαγητά (fast food),
- Να καταλάβουν ότι η σωστή κατανάλωση και διαχείριση των ζωικών τροφίμων έχει απίστευτα οφέλη για το περιβάλλον και κατά συνέπεια για την υγεία μας (εξοικονόμηση νερού, περισσότερο πράσινο, λιγότερο μεθάνιο και φυσικά ζωικά τρόφιμα χωρίς ορμόνες) και
- Να συνειδητοποιήσουν τα ψυχικά οφέλη της Νηστείας (πειθαρχία, αυτοσυγκράτηση, φιλανθρωπία).
Υπεύθυνοι: Γιώργος Φαλλαγγάρης / Κωνσταντίνος Ζορμπάς.
Διάρκεια: 45 λεπτά.
Θ) Πως φαντάζομαι την Κρήτη μετά από 30 χρόνια;
Η ασφάλεια και οι πόλεμοι, η κλιματική αλλαγή, η κοινωνικοπολιτική κατάσταση, το δημογραφικό και οικονομικό καθεστώς εντείνουν τη μετακίνηση των ανθρώπων, των πολιτισμών και των ιδεών. Άλυτα και γριφώδη ζητήματα που διαμορφώνουν τον κόσμο ως «χώρο ροών», αλλά συνδεδεμένο και με την Κρήτη μας. Ποιος αλλαγές μπορούμε να δούμε στο μέλλον; Καλούμαι τους μαθητές με καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα να ετοιμάσουν έργα τα οποία στο τέλος της σχολικής χρονιάς θα εκτεθούν παράλληλα με ένα μαθητικό Συνέδριο, με κεντρικό θέμα: «Πως φαντάζομαι την Κρήτη μετά από 30 χρόνια;». Ζητούμενο να βρεθούν τα στοιχεία που ενώνουν την ανθρωπότητα και η σύνθεση ενός χώρου κοινότητας, επικοινωνίας και συνάντησης.
Υπεύθυνοι: Κωνσταντίνος Ζορμπάς / Τσιάμη Ζωή.
Διάρκεια: 45 λεπτά.
Ι) Πολίτης του Αύριο: Συμμετοχή και Προετοιμασία για Επιτυχία.
Το Εργαστήριο απευθύνεται σε μαθητές των Τάξεων του Λυκείου και στοχεύει στην κατανόηση της σημασίας της ενεργούς συμμετοχής στην κοινωνία και στην προετοιμασία για την αγορά εργασίας. Οι μαθητές θα μάθουν για τη σημασία της ψήφου, της συμμετοχής στις κοινωνικές διαδικασίες, καθώς και πώς να συντάσσουν σωστά ένα βιογραφικό που αναδεικνύει τις δεξιότητές τους. Μέσα από παραδείγματα και διαδραστικές ασκήσεις, θα αποκτήσουν τα εργαλεία για να γίνουν ενεργοί πολίτες και να προετοιμαστούν για το επαγγελματικό τους μέλλον, με την ενεργοποίησή τους στην Κρήτη ως, ισότιμοι Ευρωπαίοι πολίτες.
Το Εργαστήριο θα καλύψει, επίσης, θέματα όπως η ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτοπαρουσίασης και η αποτελεσματική συμμετοχή σε συλλογικές δράσεις. Θα δοθεί έμφαση στην προσωπική ευθύνη και την κοινωνική συνείδηση των νέων. Τέλος, θα ενισχυθεί η αυτοπεποίθησή τους όσον αφορά τη συμμετοχή τους στο, Δημόσιο και Επαγγελματικό βίο.
Υπεύθυνοι: Γιώργος Φαλλαγγάρης / Κωνσταντίνος Ζορμπάς.
Διάρκεια: 45 λεπτά.
Για δηλώσεις συμμετοχής στα προτεινόμενα Εκπαιδευτικά Προγράμματα μπορείτε να επικοινωνείτε με τον υπεύθυνοo των Προγραμμάτων της ΟΑΚ.
Στοιχεία Επικοινωνίας: 2824022245, e-mail: [email protected].
Οι επισκέψεις στην ΟΑΚ αφορούν ένα και μόνο Τμήμα της Σχολικής Τάξης και οι μαθητές θα χωρίζονται σε μικρότερες Ομάδες, όπου είναι αυτό απαραίτητο.